Listing 1 - 10 of 343 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Een aantal onduidelijke, onzekere en omstreden kernpunten heeft veel onderzoek en discussie opgeleverd, waaruit nieuwe opvattingen naar voren zijn gekomen. Prof. Dumont geeft een kritische refectie op wat in de eerste twee delen aan de orde is gesteld, doet uitgebreid verslag van de discussie en zet de nieuwe benaderingswijzen uiteen, zoals de behavioristische, cognitieve en handelingsleertheorie.
Leerstoornissen. --- Orthopedagogics --- leerstoornissen --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- 612.8 --- #KVHB:Leerstoornissen --- 050044.jpg --- Leerstoornissen --- Zenuwstelsel. Zintuigen. Motorische neurowetenschappen
Choose an application
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)
dyslexie --- Dyslexie --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen
Choose an application
Wat moeten leraren en leerlingbegeleiders weten over de menselijke hersenen? Om hierop een antwoord te geven, gaan we kort in op groei en bouw van de hersenen als orgaan. In, een voor leraren veel spannender, volgend deel kijken we naar wat op dit ogenblik geweten is over het functioneren van de hersenen. We doen dit op drie manieren. Vooreerst kijken we naar het hersenweefsel: welke structurele of chemische afwijkingen kunnen het bestaan van leer- en ontwikkelingsstoornissen verklaren? Ten tweede worden basisprincipes van enkele (oude en recente) medische beeldvormingtechnieken verklaard, om vervolgens een overzicht te geven van belangrijke, wetenschappelijke studies die helpen aan te tonen hoe anders de hersenen van leer- en ontwikkelingsgestoorde kinderen en volwassenen werken. Sommigen hebben echter geen hoge pet op van medische beeldvorming. Zij kijken veel liever naar wat mensen doen en hoe ze het doen en of daar patronen in te herkennen zijn. Daarom gaan we in een derde deel in op enkele beroemde, zoniet beruchte, stellingen die gebaseerd zijn op 'gelijktijdig optredende gedragssymptomen'. (Bron: covertekst)
Developmental psychology --- orthodidactiek --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- Orthopedagogics --- hersenen --- 606.1 --- 600.52 --- neuropsychologie --- 120164.jpg --- Hersenfuncties --- Leerstoornissen ; neuropsychologie --- Ontwikkelingsstoornissen ; neuropsychologie --- Neurologie --- Fysiologie --- Leerstoornissen ; neuropsychologie. --- departement Gezondheidszorg 08 --- medische beeldvorming
Choose an application
Signaleren, diagnosticeren en behandeling van de onderwijssetting.
NLD. --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- NLD --- leerstoornissen --- orthopedagogiek --- leerproblemen --- 464 --- kinderen met leerproblemen --- Bewegingsproblemen --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- NLD Non-verbal Learning Disability --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerstoornissen
Choose an application
leerstoornissen --- Educational sciences --- orthopedagogiek --- 464 ) Kinderen met leerproblemen
Choose an application
33460678
464 --- Leermoeilijkheden --- Kinderen met leerproblemen --- Leerstoornissen --- Gezinspedagogiek --- Leerstoornis
Choose an application
schoolrijpheid --- Voorbereidend lezen. --- Aanvankelijk lezen --- Leerstoornissen. --- Schoolrijpheid. --- Didactiek.
Choose an application
Bevat oefeningen niveau's i.v.m. volgende aspecten: Nazeggen - Woorden vinden - Zinnen maken - Verhalen vertellen - Gesprekken voeren
Leerstoornissen. --- Schoolrijpheid. --- Taalstoornissen --- Kinderen. --- 475.2 --- taaltraining (ler) --- schoolrijpheid
Choose an application
Developmental psychology --- Educational psychology --- ontwikkelingspsychologie --- leerproblemen --- motiverend onderwijs --- Leerstoornissen ; kinderen
Choose an application
“Dit boek biedt een uniek perspectief in de realiteit van hoogbegaafde adolescenten. De openheid van de schrijfster over haar lichte en zware periodes schetsen een rauw beeld van de krachten en valkuilen die hoogbegaafdheid met zich mee kan brengen. Dit boek is absoluut een aanrader voor HB’ers van alle leeftijden, evenals ouders of anderen die deze belevingswereld beter willen leren begrijpen!” (Floris Eland) -“Sanne en Lijnie creëren een waardevolle bijdrage aan het welzijn van hoogbegaafde adolescenten. Het boek moedigt zelfbewustzijn aan, biedt begeleiders een ongewoon inzicht in de geleefde praktijk van hoogbegaafde adolescenten. De eigen stem en indrukwekkende openheid bieden de lezer een inkijk in de intense binnenwereld van begaafde personen. Een inkijk die recht doet aan hun complexiteit en ons op uitnodigende, compassievolle, poëtische en praktische wijze vooruitwijst.” (Lotte van Lith) -“Dit boek vertelt een reële boodschap over het HB-schap. Dat is namelijk niet per se makkelijk en leuk allemaal, en dit komt duidelijk naar voren in dit persoonlijke verhaal van Sanne. Wel vertelt Sanne dat zij is geworden wie zij is. Niet ondanks, maar juist dankzij alles wat zij heeft meegemaakt. Wat laat zien hoe mooi die zoektocht kan zijn.“ (Sanne Dekker) -“Dit briljante boek met een hoog reflectief gehalte leest als een trein, zonder zeurderig of saai te zijn. Het geeft inzicht, omdat het laat zien wat er diep van binnen in een hoogbegaafde jongere omgaat. Het is verrassend, aangrijpend en meeslepend geschreven. Je blijft doorlezen omdat theorie en praktijk vloeiend samenkomen. Dit is de taal die klopt met de inhoud, evenals de prachtige beelden en gedichten. Dit moetje willen lezen!”-(Dineke van Kooten) -“Het is een boek waarbij ik bij elke bladzijde denk: zo is het écht, mooi gezegd en prachtig geschreven. Ouders, onderwijsmensen en hulpverleners krijgende kans om de schoonheid én kwetsbaarheid van hoogbegaafde adolescenten te leren kennen. Omring ze met het vertrouwen dat ze verdienen en help hen vanuit authenticiteit om hun talent te koesteren, omarmen en ont-wikkelen!” (Prof. dr. Tessa Kieboom)
Hoogbegaafdheid --- Adolescenten --- Secundair onderwijs --- Didactic strategies --- Secondary education --- leerstoornissen --- hoogbegaafdheid
Listing 1 - 10 of 343 | << page >> |
Sort by
|